Brynseng skole åpnet!

– I dag er det dere som er VIPene, sa Tone Tellevik Dahl, byråd for oppvekst og kunnskap, til spente elever da hun tirsdag sto for den offisielle åpningen av Brynseng skole.

For den nye skolen har ikke bare Norges største fasadeintegrerte solcellepanel på over 1000 kvm, den er også et forbildeprosjekt i FutureBuilt, noe som begge deler var et sentralt tema under den offisielle åpningen.

Etter flere års planlegging og bygging stod 110 ansatte klare til å ta imot 840 elever som får Norges mest miljøvennlige skole som læringsarena.

Bygg- og eiendomsutvikleren NCC, som har hovedkontor i Østensjøveien 27 på Bryn-Helsfyr, står bak det unike undervisningsbygget som har fasade mot sør og vest med integrerte sorte solcellepaneler – det største av sitt slag i landet.

Solcellepanelene og de tilhørende energibrønnene sørger for at Oslos nye praktbygg får dekket strømbehovet til belysning og varme i fem etasjer. Bare solcellepanelfasaden alene sørger for produksjon av mer enn 100 000 kWh i året. I tillegg til solcellepanel på byggets fasade, brukes vannbåren fjernvarme til å varme opp bygget.

– Sammen med Undervisningsbygg er vi med på å realisere våre felles ambisjoner om fremtidsrettede undervisningsbygg. Skolen er bygget som passivhus, er et forbildeprosjekt hos FutureBuilt i tillegg til å være et pilotprosjekt på nesten nullenerginivå (nNEB). Brynseng skole er et godt eksempel på miljøprosjekter som samsvarer med vår strategi om å bidra til at Norge, Oslo og våre samarbeidspartnere når sine klimamål på en best mulig måte, sier Are Strøm, leder i NCC Building Norge.

Å bygge et nesten nullenergibygg har vært det overordnede miljø- og energimålet i prosjektet. For å oppnå dette er det i tillegg til en varmepumpe med brønnpark montert bygningsintegrerte solceller i den sørvendte fasaden. Flerbrukshallen på toppen av skolebygget har en gjennomskinnelig fasade i et godt isolerende materiale.

T-bane, buss og tog med holdeplasser er i umiddelbar nærhet, noe som betyr en enkel og trygg adkomst med offentlig transport både for elever og ansatte. Mellom skolebygg og T-bane er det bygd et nytt sykkel- og gangfelt.

(Bilder: NCC/FutureBuilt)