Storstilt oppgradering ved Brynseng stasjon

Sporveien planlegger en storstilt oppgradering av Brynseng T-banestasjon og sporene mellom Etterstad og Hellerud. «Deres løsning viser hvordan stasjonen kan inngå som et sentralt og vitalt element i det store bylandskapet, samtidig som den utfordrer skillet mellom T-banestasjonen og andre offentlige arealer» skriver Sporveien om det foretrukne arkitektforslaget.

Ifølge en pressemelding fra etaten vil anleggsarbeidene starte i 2020 – noe mange nok vil karakterisere som sent, men godt.

– Bryn-Helsfyr-området er under rask utvikling fra et av byens viktigste kunnskaps- og næringsområder til en mer levende del av byen der det blir attraktivt både å jobbe, bo, leve og oppleve. En viktig suksessfaktor er områdets rolle som knutepunkt med byens beste tilgjengelighet via effektiv, miljøvennlig transport. T-banestasjonene der fire linjer passerer med avganger til og fra sentrum hvert tredje minutt spiller en nøkkelrolle – og brukes allerede av titusener av mennesker. Så en kraftig oppgradering er svært etterlengtet, sier Per Kristian Lundquist i Bryn-Helsfyr-samarbeidet.

«Brynseng T-banestasjon fremstår i dag som en nøktern og sliten stasjon, og vi ser gode muligheter for å utvikle både T-baneanlegget og byrommet omkring stasjonen» skriver Sporveien i meldingen.  

I høst har tre arkitektkontor laget løsningsforslag for en helt ny stasjon. Forslagene er vurdert av en intern evalueringsgruppe der også Ruter deltar. Etter evalueringsgruppens oppfatning har de tre forslagene til sammen gitt en bred og god belysning av mulighetene på stedet. Oppgaven er tolket på svært ulik måte, og det har gitt utkast med store forskjeller i overordnet grep og arkitektonisk identitet.

Gruppen har kommet fram til at MDH arkitekter har det beste bidraget for oppgradering av Brynseng stasjon. Deres løsning viser ifølge Sporveien hvordan stasjonen kan inngå som et sentralt og vitalt element i det store bylandskapet, samtidig som den utfordrer skillet mellom T-banestasjonen og andre offentlige arealer.

Sporveien skal nå utvikle forslaget videre, og tar utgangspunkt i at MDH arkitekter har et interessant hovedgrep med bruk av taket på midtplattformen til fotgjengerareal med sykkelparkering.

«De løsningene vi til slutt velger vil inngå i forprosjektet for oppgradering av bane- og stasjonsanlegget, som skal være ferdig i juni 2018» skriver Sporveien.

Illustrasjon (Sporveien): Arkitektenes tanker om hvordan det kan bli seende ut på Brynseng stasjon etter oppgraderingen som begynner i 2020.